Távfelügyelet
A távfelügyeleti szolgálatról
A távfelügyeleti szolgáltatás ellátásához alapvetően egy már meglévő biztonsági rendszerre van szükség. A rendszer a távfelügyeleti szolgáltatás működtetéséhez megfelelő műszaki paraméterekkel kell, hogy rendelkezzen, valamint a felügyeleti szolgáltatás szabályai szerint ki legyen építve.
A riasztórendszer távfelügyelete, diszpécserszolgálat intézkedése
A riasztórendszer távfelügyelete egy olyan vagyonvédelmi szolgáltatás, melynek keretében a szolgáltató a megbízó tulajdonában lévő, vagy általa működtetett elektronikai jelzőrendszer (riasztó berendezés) jelzéseit fogadja, a jelzéseket regisztrálja, feldolgozza, valamint a jelzésekre a távfelügyeleti szerződésben foglaltak szerint intézkedik. A távfelügyeleti szolgáltatás a vagyonvédelmi célú biztonságtechnikai rendszerek (riasztórendszerek) 24 órás távoli megfigyelését, felügyeletét jelenti. Riasztáskor az ügyeletes diszpécser látja a felügyeleti számítógép monitorán az ügyfél adatlapját, a legfontosabb információkat, és ez alapján azonnal a helyszínre küldi a kivonuló szolgálatot, valamint értesíti a szerződésben előre megadott, meghatározott személyeket és a továbbiakban is tartja a kapcsolatot a kivonuló szolgálattal.
A kivonuló szolgálat, és intézkedése
A kivonuló szolgálat az időjárási, út és közlekedési viszonyok figyelembevételével számított legrövidebb időn belül a riasztás helyszínre vonul. A helyszínen a kivonuló szolgálat minden esetben meggyőződik a riasztás valódiságáról, valamint lehetőség szerint annak okáról. Ez magába foglalja az épület körbejárását, az ajtók, ablakok, valamint a sziréna sértetlenségének ellenőrzését. Az ügyeletes diszpécsernek jelenti a tapasztaltakat és biztosítja a helyszínt a további intézkedésekig. A feladatai közé tartozik, hogy amennyiben a helyszínen tartózkodó személyeket talál, meggyőződjön az ott tartózkodás jogosultságáról. Az illetőtől jelszót kérhet vagy személyazonosságának igazolását. Ha a jelzés valósnak bizonyult, és tényleges behatolás történt, esetleg a területen olyan személyt talál, aki nem tudja igazolni magát, abban az esetben a kivonuló szolgálat biztosítja a helyszínt, és a rendőrség odaérkezéséig visszatartja az elkövetőt, illetve a jogosulatlan személyt.
Távfelügyeleti átjelzés lehetőségei
Egy UHF sávon működő rádióadó kerül felszerelésre a riasztóberendezés mellé. Az eszköz rádiós kommunikációt tesz lehetővé oly módon, hogy a riasztási jeleket kódokká alakítja, és ezeket a kódokat rádióhullámok formájában a Felügyeleti Állomásra továbbítja. A rádiójelek vételét a Felügyeleti Állomás központi rádióvevője biztosítja. A hírközlési Felügyelettől tartósan egy frekvenciát bérlünk, és ezen a frekvencián kommunikálnak a rádió adó-vevők a központtal. A rádió használatának az ügyfél részére egyszeri bekerülési költsége van, de a rádiók mindvégig a COBRA-KAROS Kft. tulajdonát képezik. A rádiók a központtól kb. 15 km-es körzetben működnek biztonságosan.
Előnye más átjelzéssel szemben:
- igen gyorsan (néhány másodperc időtartam alatt) továbbítja a jelzéseket.
- megtakarítja a havi telefonköltséget, mert nem kell hozzá sem hálózati telefon, sem GSM,
- GPRS, SIM kártya, sem pedig vonal.)
- adatküldéskor kijelzi a térerő nagyságát (1-15 között)
- átjelzés szabotálhatósága csökken azzal, hogy nem lehet hatástalanítani az épületen kívülről, mert nem vezetéken keresztül kommunikál
A GPRS (General Packet Radio Service) kommunikáció. Az adatkommunikáció IP alapú, vagyis az Interneten a mobil szolgáltatók hálózatán keresztül működik. Így akár országos lefedettségű is lehet a felügyeleti szolgáltatás. A rendszer előnye, hogy az adatátvitel gyors és valós idejű. A riasztórendszerhez telepített GPRS kommunikátor (SIM kártyával) gyors és megbízható kommunikációt, egyszerű és olcsó üzemeltetést, karbantartást tesz lehetővé, és a rendszer életképessége folyamatosan ellenőrizhető.
A GPRS adatátviteli rendszer működése hasonló a GSM kommunikációval, azonban lényegesen gyorsabb és megbízhatóbb jelzést ad, és kevésbé szabotálható.
A beérkezett jelzésekre a diszpécserek végrehajtják a megfelelő intézkedéseket.
A riasztórendszer havi távfelügyeleti díja tartalmazni fogja a GPRS modemben elhelyezett SIM kártya havi alap és forgalmi (adat) díjait is.
A GPRS átjelzési technológia előnyei:
- kétirányú (duplex) kapcsolatot biztosít a riasztóberendezés és a távfelügyeleti vevő egység között
- vezeték nélküli átjelzést tesz lehetővé minden olyan helyről, ahol a mobilszolgáltatók
- hálózati lefedettséget biztosítanak, vagyis országos lefedettséget biztosít
- az adatátvitel gyors és valós idejű, az átjelzések pár másodperc alatt eljutnak a távfelügyeleti központba
- az adatátviteli csatorna kódolt, titkosított
- a távfelügyeleti központ képes a GPRS modulok életjeleit rövid időközönként fogadni, ezáltal a távfelügyelt objektum szorosabb ellenőrzés alatt áll
- a távfelügyeletet Megrendelő személynek nem kell a vonalas, vagy GSM telefonszolgáltatónak havi előfizetést és percdíjakat fizetni, SIM kártyát venni, stb., mert a GPRS kommunikátorba való SIM kártyát a távfelügyeletet végző COBRA-KAROS Kft. biztosítja.
Riasztórendszer jelzései, küldései
Az elektronikai jelzőrendszer típusától függően a leggyakoribb riasztás jelzések:
- Betörés jelzés (látható, hogy melyik érzékelő jelzett, hol történt a riasztás)
- pánik jelzés (támadás jelzés)
- szabotázs jelzés (a riasztó ill. vezeték rongálása)
- tűz jelzés (látható, hogy melyik helyiségben keletkezett a tűz)
- kényszerített kód használata (a kényszerített személy külön kód használatával csendes riasztást küld az ügyeletre)
Az elektronikus vagyonvédelmi rendszerek többsége saját működőképességéről is tud jelzéseket küldeni, mint pl.:
- áramszünet (hálózat kimaradás, AC hiány)
- akkumulátor merülés (a rendszer működését áramszünet esetén biztosító akkumulátor hibája)
- kommunikációs hiba
- teszt, ellenőrző jelentés (a beállított időszakonként tesztjelentés küld, elmaradása esetén észlelhető a kommunikáció hiánya)
A biztonságtechnikai rendszer kezelésével, működésével összefüggő, de a helyszínen és a távfelügyeleten általában intézkedést nem igénylő jelzések:
- zárás, nyitás (riasztórendszer ki-be kapcsolása)
- részleges zárás, -nyitás, élesítés kiiktatással (az épület bizonyos részein a riasztórendszer ki van iktatva, nem felügyeli)
- elmaradt zárás (a riasztórendszert bekapcsolásáról megfeledkeztek)
- tiltott időbeni nyitás (pl.: munkaidőn kívüli nyitás)
Távfelügyeleti szolgáltatással kapcsolatos fogalmak
- Diszpécserközpont
- A riasztórendszer távfelügyelete, diszpécserszolgálat intézkedése
- A diszpécser szolgálat feladatai
- További feladatok
A távfelügyeleti szolgáltatás keretében a felügyeleti állomás (diszpécserközpont), a számítógépes szoftver segítségével éjjel-nappal fogadja az ügyfelek rendszereiről érkező különböző jelzéseket, amelyek regisztrálódnak a nap 24 órájában.
A riasztórendszer távfelügyelete egy olyan vagyonvédelmi szolgáltatás, melynek keretében a szolgáltató a megbízó tulajdonában lévő, vagy általa működtetett elektronikai jelzőrendszer (riasztó berendezés) jelzéseit fogadja, a jelzéseket regisztrálja, feldolgozza a távfelügyeleti központjában, valamint a jelzésekre a távfelügyeleti szerződésben foglaltak szerint intézkedik. A távfelügyeleti szolgáltatás a vagyonvédelmi célú biztonságtechnikai rendszerek (riasztórendszerek) 24 órás távoli megfigyelését, felügyeletét jelenti. A beérkező adatokat, jelzéseket az ügyeletes diszpécser (szakképzett vagyonőr) látja a felügyeleti számítógép monitorán, látja az ügyfél adatlapját, és a legfontosabb információkat. Az intézkedést igénylő jelzésekre (pl.: betörésriasztás) haladéktalanul megteszi a szükséges intézkedéseket. Azonnal a helyszínre küldi a kivonuló szolgálatot, valamint értesíti a szerződésben előre megadott, meghatározott személyt vagy személyeket, valamint – szükség esetén – az illetékes hatóságokat (pl. rendőrség, mentők, tűzoltók, stb.) is.
- vagyonvédelmi jellegű események kezelése
- távfelügyeletet biztosító eszközök megfelelő működésének felügyelete
- a számítógépre beérkező jelzések figyelése
- telefonos kapcsolattartás az ügyfelekkel
- a riasztás jelzések kezelése
- az intézkedést igénylő jelzésekre azonnal reagálni, intézkedni, eseményeket a naplóba is rögzíteni
- riasztás jelzésekor a kivonuló szolgálatot a riasztási címre, helyszínre küldeni és információkkal ellátni, majd tartani a kapcsolatot
- a naplóba be kell jegyezni a kötelezettsége teljesítését, a kötelezettséget teljesítő személy nevét, a teljesítés idejét és módját
- dokumentálni a kivonuló szolgálat kiérkezését, idejét, a helyszínen tartózkodás idejét
- értesíti a szerződésben megadott személyt illetve személyeket, az ügyfél részére pontos felvilágosítás adni az eseményről, és szükség esetén értesíteni a hatóságokat.
Az Ügyféllel (Megrendelővel) kötött szerződés alapján, a távfelügyelt ingatlan és a távfelügyeleti központ közötti napi kommunikációs kapcsolat ellenőrzése (pl. napi teszt figyelése).
További intézkedést igénylő események rögzítése (szolgálati naplóban).
Jelentések összeállítása, kezelése stb.
A riasztás típusai
A telepített riasztórendszeren keresztül sokféle jelzés fogadására van lehetőség, melynek köszönhetően a diszpécserközpont már a jelzés beérkezésekor hozzájut a szükséges intézkedések megtételéhez nélkülözhetetlen alapinformációkhoz.
Ezek lehetnek: betörésjelzés, tűzjelzés, üvegtörés jelzése, támadásjelzés (pánikriasztás), szabotázsjelzés, kényszernyitás jelzése, műszaki berendezések (pl. gépek, eszközök, áramszünet, akkumulátormerülés, stb.) állapotjelzései, stb.
Kivonuló szolgálat = Vonuló-ellenőrző szolgálat
A kivonuló szolgálat tagjai vagyonőrök, és megfelelő képesítéssel rendelkeznek. A kivonuló szolgálat tagjai vagyonőrök, és megfelelő képesítéssel rendelkeznek.
Kivonuló szolgálat – A Távfelügyeleti diszpécserközpont mellett vonuló-ellenőrző szolgálat is működik. A vonuló-ellenőrző szolgálat riasztás alkalmával a diszpécser utasításai szerint azonnal a helyszínre siet, hogy ellenőrizze a jelzés okát, továbbá megtegye a szükséges helyszíni intézkedéseket. A kivonuló szolgálat a helyszínen tapasztaltakról telefonon értesíti az ügyeletes diszpécsert
- A helyszínre kiérve ellenőrzik az ingatlant illetve az objektum közvetlen környezetét
- Megbizonyosodnak a riasztás valós vagy téves voltáról. (téves riasztás esetén lehetőségeikhez mérten megpróbálják felderíteni a lehetséges okokat)
- Tartják a kapcsolatot a diszpécserrel, és várják a további utasításokat
- Jegyzőkönyvben rögzítik az intézkedés menetét
- Megakadályozzák a további károkozást
- Biztosítják a helyszínt a rendőrség vagy a megadott értesítendő személy megérkezéséig.
- Segítik a hatóság munkáját (jegyzőkönyvfelvétel, tanúk, stb.)
A távfelügyeleti rendszer jelzéseinek ismertetése
Intézkedésköteles riasztás jelzések
- Betörésriasztás
- Kényszerített nyitás jelzése
- Csendes, vagy hangos pánik jelzés
- Szabotázsjelzés
- Tűzjelzés, szénmonoxid riasztás
Intézkedést igénylő technikai jelzések
- Hálózat kimaradás (áramszünet)
- Akkumulátormerülés
- Tesztjelentés (ellenőrző jelentés) elmaradása
- Tesztjelentés
A rendszer automatikusan akkumulátorról működik tovább, a várható működési idő 1-24 óra. A távfelügyeleti központ a hálózat kimaradás jelzést követő 8 (nyolc) órán belül értesíti az értesítendő személyt. Akkumulátor merülés esetén a távfelügyelet azonnal értesíti a szerződésben meghatározott személyt.
A hálózat helyreállítása az Ügyfél feladata. Az Ügyfél kérheti a távfelügyeletet, hogy ellenőrizzék a távfelügyelt ingatlan külső villanyszekrényét, és ha valamelyik kapcsoló lent van, kapcsolják vissza az áramellátást.
További jelzések
Állapotjelzés: A riasztóközpont jelzi az üzemképességét, a hálózati áramkimaradást, az akkumulátor merülését, stb.
Nyitás-zárás jelentés: A riasztó rendszer bekapcsolásának és kikapcsolásának jelzései, felhasználóhoz rendelt kódok alapján. Ezzel ellenőrizhetővé válik, mikor, és ki élesítette, vagy hatástalanította a vagyonvédelmi rendszert.
Tűzjelzés, szénmonoxid riasztás: Tűzjelző, és szénmonoxid érzékelő eszközök által küldött jelzések, riasztások fogadása a távfelügyeleti központba.
Műszaki berendezések távfelügyelete: Az állandó üzemű berendezések (pl.: hűtők, klíma, szárítók, stb.) távfelügyeletét jelenti, pl.: hálózati feszültség kimaradása, technikai problémák, hőfokjelzés, vízszivárgás, gázszivárgás, stb. Így bármilyen hiba esetén, még a nagyobb károk kialakulása előtt értesülnek a problémáról.
További fogalmak
Távfelügyeleti szolgáltatás: Távfelügyeleti szolgáltatás: Az a folyamatos (24 órás) szolgáltatás, melynek során a távfelügyeleti szolgálat a távfelügyeleti központba beérkező jelzésekre – az ügyfél személy- és/vagy vagyonbiztonságának megóvása, a káresemény megelőzése, a kár mérséklése érdekében – intézkedik.
A távfelügyelete célja: hogy a telepített riasztó rendszer által közvetített jelzések a Megrendelő és a Szolgáltató közötti megállapodás alapján feldolgozásra kerüljenek. A Szolgáltató ennek érdekében a riasztórendszerektől érkező jelzések fogadására alkalmas infrastruktúrát üzemeltet.
Távfelügyeleti szolgáltatás értesítéssel (alapszolgáltatás): Intézkedést igénylő jelzéseknél (betörés riasztás) a Távfelügyeleti központ telefonos értesítést kezdeményez.
A Szolgáltató diszpécsere a beérkező intézkedést igénylő jelzésekről (kivéve a normál tesztjelet), illetve a tesztjelzés elmaradásáról a szolgáltatási szerződésben felsorolt személyeket a meghatározott sorrendben megkísérli kiértesíteni. Az első elérhető személy nyugtázásával a kiértesítés megtörténtnek tekintendő.
Távfelügyeleti szolgáltatás kivonulással: Az alapszolgáltatás a kivonuló szolgáltatással együtt történik, amennyiben a Megrendelő riasztórendszere betörés, szabotázs és támadásjelzést küld a távfelügyeleti központba, a Szolgáltató kivonuló szolgálatot küld a helyszínre. A kivonuló szolgálat tagjai az intézkedésre jogosult hatóságok megérkezéséig a jogszabályi keretekben meghatározottak szerint járnak el a helyszínen.
A távfelügyelet kivonuló szolgálattal: a családi házakban, nyaralókban, üzletekben, irodákban…stb. működő riasztórendszerekről beérkező jelzések, betörésjelző rendszerek napi 24 órás, folyamatos felügyeletét és távoli megfigyelését jelenti oly módon, hogy vagyonvédelmi szempontból jelentőséggel bíró esemény bekövetkezésekor (pl.:betörés jelzés) a távfelügyeleten szolgálatot ellátó személyzet azonnal intézkedik a távfelügyeleti szerződésben foglaltak szerint, és kivonuló szolgálatot küld a helyszínre. A kivonuló szolgálat haladéktalanul, a lehető legrövidebb időn belül megjelenik az esemény helyszínén, és megteszik a szükséges intézkedéseket.
A jogosultan az objektumban tartózkodók esetében, annak igazolására a riasztás lemondó kód szolgál, illetve a Megrendelő mondhatja le, a diszpécser központnak telefonon keresztül. A diszpécser központ ennek megfelelően ad utasítást a kivonuló szolgálatnak.
Bűncselekmény esetén a kivonuló szolgálat megérkezést követően megkezdi a károkozást előidéző magatartás, esemény stb. megszakítását, illetve a további károkozás elhárítását célzó helyszíni intézkedést, a jogszabályoknak megfelelően, és a Szolgáltatási Szerződésben meghatározott intézkedések szerint, és biztosítja a helyszínt.
A kivonuló szolgálat értesíti a távfelügyeleti központot az eseményről, a diszpécser pedig értesíti a Megrendelőt (Ügyfelet, Megbízót) vagy az által a távfelügyeleti szerződésben megadott személy személyeket, szervezeteket, az illetékes hatóságokat (pl.: rendőrség, mentők, tűzoltók).
Amennyiben a kivonuló szolgálat rendkívüli eseményre (pl. bűncselekmény, tűz, stb.) utaló körülményt a helyszínen nem állapít meg, kivizsgálja az Ügyfél, illetve annak értesített képviselője jelenlétében a riasztás okát és körülményeit. Amennyiben az Ügyfél telefonon jelezi, hogy sem ő sem képviselője a helyszínen nem kíván megjelenni, a kivonuló szolgálat levonul a helyszínről.
Kivonuló szolgálat: A távfelügyeleti szolgálat által vett jelzések, betörés riasztás jelzések alapján, a diszpécserközpont irányításával a helyszíni ellenőrzéssel és intézkedéssel megbízott mindenkor hatályos, vagyonvédelmi tevékenységről szóló jogszabályok által meghatározott jogosultságokkal és engedéllyel rendelkező vagyonőr.
Téves jelzés, indokolatlan kivonulás: A távfelügyeleten vett jelzést tévesnek, az arra történő helyszíni kivonulást, vagy rendőrségi intézkedést indokolatlannak kell tekinteni, ha a jelzés oka nem valós vészhelyzet (pl. tűz, bűncselekmény, vagy annak előkészülete, az objektumba történő valós behatolás, vagy behatolási kísérlet, támadás, szabotázs stb.), a jelzést a riasztórendszer műszaki hibája, hibás kezelése, vagy nem rendeltetésszerű használata okozta, ill. a jelzést rossz-, vagy megtévesztő szándékkal küldték.
Betörésjelzés: Betörés esetén a távfelügyeleti központra kötött riasztórendszerek által a távfelügyeleti központba küldött információ a betörés pontos helyéről és idejéről.
Riasztás: A riasztó központ egy azonnali válasza a reá kötött érzékelők jelzéseire. Lehet hangos, mely a környezetben lévőket tájékoztatja vagy lehet halk, ami csak a kiválasztott személyeket értesíti a nem kívánt esemény bekövetkezéséről.
Távfelügyeleti szolgálat (diszpécser szolgálat): A beérkező, vagy a távfelügyeleti központ által generált jelzésekre, vagy Megrendelői igényekre, meghatározott intézkedéseket végrehajtó kezelőszemélyzet.
Tűzjelzés: Az ügyeleti központ az Megrendelőnél telepített megfelelő érzékelők segítségével képes tűzjelzések fogadására is.
Támadásjelzés (Pánikjelzés): amennyiben a Megrendelőt támadás éri, lehetőség van támadásjelzésre, nem élesített riasztó rendszer esetén is (emberi élet védelme), a nap 24 órájában. Ebben az esetben a biztonsági intézkedést azonnal meg kell kezdeni.
Nyitás-zárás jelentés: a helyi riasztóközpont be és kikapcsolásának jelzései, melyek a kezelői kódok azonosítójához rendelve érkeznek. Egy riasztó több különböző, hatásában egyenértékű (akár különböző értékű) kóddal kezelhető (riasztóközponttól függően).
Adatkezelés: a helyi riasztórendszer által generált és továbbított jelzéseket a távfelügyeleti központ fogadja. A Szolgáltató a beérkezett jelzéseket, adatokat 6 hónapig megőrzi köteles megőrizni, amennyiben az adatok eljárással (peres, peren kívüli egyeztetés) nem érintettek. A Szolgáltató a tárolási idő lejártát követően jogosult azokat megsemmisíteni.
Eseménylista rendszeres küldése: a helyi vagyonvédelmi rendszer által küldött jelzéseket, a távfelügyeleti központ által generált jelzéseket, valamint a Szolgáltató által foganatosított intézkedésekkel kapcsolatos megjegyzéseket adott időszakra tartalmazó lista (a továbbiakban: Eseménylista) hetente vagy havonta történő utólagos megküldése a Megrendelő által megadott posta, vagy e-mail címre. Az eseménylista heti megküldése csak e-mailben kérhető.
Eseménylista eseti kérése: a Megrendelő, vagy a megfelelő szintű jelszóval rendelkező Jogosult írásbeli kérésére az általa meghatározott időszakra vonatkozóan eseménylista készítése és megküldése az általa megadott posta, vagy e-mail címre. Eseménylista legfeljebb az eseménytől számított egy évre visszamenőleg kérhető.
Védendő objektum, vagy helyszín: olyan objektum, amelyre a Megrendelő a szolgáltatást a szolgáltatási szerződés alapján igénybe veszi, és amelyben elhelyezett helyi riasztórendszer a Szolgáltató távfelügyeleti központjára felprogramozásra (csatlakoztatásra) került. A kivonuló szolgálat szempontjából helyszínnek a védendő objektum Megrendelő által az egyedi szolgáltatási szerződésben megjelölt címe minősül.
Kiegészítő szolgáltatások / Többletszolgáltatás
Az egyes többletszolgáltatásokat a Szolgáltató a Megrendelővel létrejött Szolgáltatási szerződés kifejezett rendelkezése esetén nyújtja.
Helyszín biztosítás: A Kivonuló szolgálat védendő objektumhoz való érkezését követő 1 (egy) óra leteltéig a Szolgáltató vállalja a helyszín biztosítását, amennyiben azt a Megrendelő kifejezetten, külön kéri, vagy egyébként is, amennyiben a helyszínen nyilvánvalóan bűncselekményre utaló nyomok vannak. Ezen, 1 órás helyszínbiztosításért a Szolgáltató nem számít fel plusz díjat, az 1 órát meghaladóan azonban a Szolgáltató jogosult helyszín biztosítási felügyeleti díjat felszámolni, amelynek számítási alapja minden megkezdett 1 óra. Az óradíj a szerződésben meghatározott összeg. A helyszín biztosítás keretében a Szolgáltató a vagyonvédelmi törvény biztosította jogkörében fenntartja a helyszín megérkezésekor fennálló állapotát és megakadályozza további károsodások megtörténtét a hatóság kiérkezéséig, de legfeljebb 1 óráig, vagy az Megrendelő által megjelölt időtartamig. Amennyiben a Megrendelő, illetve megjelölt képviselője a diszpécserközponton keresztül kéri, a kivonuló szolgálat a kiérkezéstől számított maximum 2 (kettő) órán keresztül a helyszíni élőerős felügyeleti díj ellenében a védendő objektumot a helyszínen biztosítja. Ha a Megrendelő vagy annak megjelölt képviselője a helyszínőrzést nem kéri, illetve a megadott telefonszámokon nem elérhetőek, a kivonuló szolgálat a helyszínről levonul. Szolgáltató a védett objektumban a levonulást követően keletkezett károkért nem vállal felelősséget.
Eseménylista (utólagos jelentés): A védett objektumból érkező jelzések a Megrendelő kérésére utólag legyűjthetők, kinyomtathatók, melynek időbeli korlátja visszamenőlegesen 1 év. Az utólagos jelentés díját a szerződés tartalmazza.
Nyitás-zárás jelentések naplózása, átadása: a helyi riasztórendszer be- és kikapcsolás jelzéseinek regisztrálása. A be- és kikapcsolások a kezelői kódok alapján utólag is azonosíthatóak, így rekonstruálható, hogy ki, mikor nyitotta ki, vagy zárta be a védendő objektumot. A jelzéseket havonta a távfelügyeleti központ legyűjti. Amennyiben a Megrendelő kezdeményezi a Szolgáltatónál, abban az esetben a lezárt hónapokra vonatkozóan rendelkezésre álló nyitás-zárás jelentést a Szolgáltató elektronikus formában, illetve ha a Megrendelő nyomatott formában igényli, kinyomtatva a Megrendelő rendelkezésére bocsátja.